Συνέντευξη του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της ΝΔ και Βουλευτή Καρδίτσας της ΝΔ Κώστα Τσιάρα στην εφημερίδα ΑΥΓΗ
Κύριε υπουργέ σας προβληματίζει το γεγονός ότι, εκατό ημέρες πριν τις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί αρκετά κοινωνικά μέτωπα; Οι αγρότες, οι μελισσοκόμοι, οι δικηγόροι, οι λογιστές και άλλοι κλάδοι εργαζομένων διαμαρτύρονται για πτυχές της κυβερνητικής πολιτικής.
Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι διατηρεί ανοιχτές τις πόρτες του διαλόγου και ακούει με προσοχή τα αιτήματα των πολιτών και των κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, σε μια περίοδο μεγάλων και έντονων εισαγόμενων κρίσεων. Εξαντλώντας τα δημοσιονομικά περιθώρια του κρατικού προϋπολογισμού, έχει ενισχύσει τους αγρότες σε κρίσιμα αιτήματα που αφορούν το κόστος παραγωγής με την επιστροφή -για τρίτη συνεχή χρονιά- του Ειδικού φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο, ενώ έχει λάβει πρόσθετα μέτρα που μειώνουν στα όρια του κόστους την τιμή του ρεύματος για τους Έλληνες αγρότες. Παράλληλα, με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης διευρύνεται η δικηγορική ύλη, με τη μεταφορά ύλης από τα δικαστήρια στους συλλειτουργούς της δικαιοσύνης. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αποδείξει ότι είναι ένας σύγχρονος πολιτικός που βρίσκεται σε ανοιχτή επικοινωνία με τους πολίτες. Αφουγκράζεται τις κοινωνικές ανάγκες και εργάζεται συστηματικά για να βελτιώσει την ζωή των πολιτών. Από κει και πέρα, όμως, για εμάς πήχης δεν είναι οι επόμενες εκλογές, πήχης είναι το πρόγραμμά μας και η εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού σχεδίου που ενέκριναν οι πολίτες τον Ιούνιο του 2023. Με βάση αυτό το πρόγραμμα, είμαστε αισιόδοξοι ότι η οικονομία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με γοργούς ρυθμούς, ώστε το μέρισμα της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας να επιστρέφεται στην ελληνική κοινωνία και ιδίως στους πιο ευάλωτους συμπολίτες μας.
Μεγάλο μέρος του νομικού κόσμου εκφράζει αντιδράσεις για τους νέους Ποινικούς Κώδικες, κάνοντας λόγο για «ποινικό λαϊκισμό» και «φυλακή για όλους». Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, εκτιμά πως οι αλλαγές ενέχουν σοβαρούς κινδύνους για τα δικαιώματα των πολιτών. Η αυστηροποίηση των ποινών, συμβάλλει στην μείωση της εγκληματικότητας;
Ποτέ δεν υπήρξαν “αυταπάτες” στην κυβέρνηση ότι θα εξαλείψει την εγκληματικότητα και την παραβατικότητα «με ένα νόμο και ένα άρθρο». Όμως η πρόβλεψη των αυστηρών ποινών σε συνδυασμό με την πραγματική εκτέλεση τους δείχνουν με βάση την διεθνή εμπειρία ότι μπορούν να λειτουργήσουν σε ένα βαθμό αποτρεπτικά. Είναι σημαντικό, ιδιαίτερα για την λεγόμενη μικρομεσαία εγκληματικότητα, να γνωρίζουν οι δράστες αυτών των αδικημάτων ότι ο νόμος θα εφαρμοστεί και θα υποστούν τις συνέπειες των πράξεών τους, οι οποίες – ας μη γελιόμαστε- μέχρι σήμερα έμεναν σχεδόν ατιμώρητες, διευρύνοντας αυτό το διαβρωτικό για την κοινωνική συνοχή αίσθημα της ατιμωρησίας που είχε επικρατήσει. Από κει και πέρα, για τη λεγόμενη βαριά εγκληματικότητα, είναι οι αυστηρές ποινές που νομοθετήσαμε τα τελευταία χρόνια με τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας της Ελληνικής Αστυνομίας που έχουν οδηγήσει σε σημαντική μείωση των δεικτών εγκληματικότητας. Το έτος 2022, τον πρώτο χρόνο, δηλαδή, εφαρμογής των τροποποιήσεων του Ν.4855/2021 σημειώθηκε ο μικρότερος αριθμός ανθρωποκτονιών τα τελευταία 15 χρόνια και σημειώθηκε ο υψηλότερος βαθμός εξιχνίασης αυτών των εγκλημάτων κατά 90%.
Γιατί η ποιο λόγο η άρση της ασυλίας των τραπεζικών στελεχών δεν εφαρμόζεται άμεσα;
Κατ’ αρχήν, δεν είναι ουτε η μόνη διάταξη, ούτε η πρώτη φορά που εφαρμόζεται μια ρύθμιση σε μεταγενέστερη φάση. Πρέπει να γίνει σαφές, ότι το εύρος των αλλαγών του Ποινικού Κώδικα εφαρμόζονται σταδιακά, σε τρεις φάσεις, αφενός για τεχνικούς και αφετέρου για εφαρμοστικούς λόγους. Στις νέες διατάξεις, για παράδειγμα, προβλέπεται η επέκταση της ηλεκτρονικής επιτήρησης, που απαιτεί πρόσθετες διαδικασίες για να μπορέσει να εφαρμοστεί, οι οποίες δεν μπορούν να υλοποιηθούν την επομένη της ψήφισης του νέου Ποινικού Κώδικα και του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Ενώ, αντίστοιχα, η πολυπλοκότητα πολλών και εφαπτόμενων διατάξεων, απαιτεί πρόσθετο χρόνο ενημέρωσης και προσαρμογής στους εφαρμοστές του δικαίου, τους δικηγόρους και τους δικαστές. Σε κάθε περίπτωση, από αυτή την κυβέρνηση δεν θα επαναληφθεί αυτό που έγινε το 2019, όταν η τότε Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ψήφισε και εφάρμοσε μέσα σε μια νύχτα ένα νομοθέτημα -ερήμην του δικηγορικού κόσμου και των δικαστικών λειτουργών.
Μετά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Κέντρο Φιλελευθέρων Σπουδών εντοπίζει προβλήματα στη λειτουργία του Κράτους Δικαίου. Χρειάζονται βελτιωτικές παρεμβάσεις;
Η μελέτη του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών αξιοποιεί στοιχεία του 2021 και επικεντρώνεται σαφώς σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα ανθρώπινα δικαιώματα. Από το 2021 που αναφέρεται η μελέτη, έως το 2024, όμως, η Ελλάδα έχει διανύσει μεγάλη απόσταση σε ζητήματα δικαιωμάτων. Σας θυμίζω ότι επί της δικής μου θητείας στο Υπουργείο Δικαιοσύνης ενεργοποιήθηκε ο ανενεργός μέχρι τότε από την προηγούμενη κυβέρνηση Εθνικός Μηχανισμός κατά του Ρατσισμού και της Μισσαλοδοξίας, που κατέληξε σε ένα ολοκληρωμένο, σύγχρονο Σχέδιο Δράσης το οποίο εφαρμόζεται πλέον οριζόντια από τη Δημόσια Διοίκηση. Την ίδια περίοδο συντάχθηκε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα δικαιώματα των παιδιών, το Σχέδιο Δράσης για τα άτομα με αναπηρία και εκπονήθηκε και εφαρμόστηκε η Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα της ΛΟΑΤΚΙ+ Κοινότητας, ενώ από αυτή την κυβέρνηση εισήχθη και έγινε νόμος του Κράτους η ισότητα στον πολιτικό γάμο.
Από κει και πέρα, έχουμε κάνει τεράστια βήματα για την αναβάθμιση του συστήματος απονομής δικαιοσύνης, τόσο ως προς τους ρυθμούς απονομής της, όσο και για τη διασφάλιση της ποιότητας. Η χώρα διαθέτει πλέον έναν ενιαίο ελεγκτικό μηχανισμό κατά της Διαφθοράς, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και έχουμε θεσπίσει ένα σαφές πλαίσιο μέσω της ποινικής νομοθεσίας για την προστασία των δημοσιογράφων, αλλά και ένα λειτουργικό διαφανές πλαίσιο για τη λειτουργία των μέσων ενημέρωσης.
Η σημαντική πρόοδος στα ζητήματα αυτά, άλλωστε αποτυπώνεται στην επίσημη Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Κράτος Δικαίου, στην οποία καταγράφεται σημαντική πρόοδος στα ζητήματα Κράτους Δικαίου στη χώρα μας, ενώ η ομόφωνη εκλογή ενός Έλληνα, του Θόδωρου Ρουσόπουλου, στη θέση του Προέδρου της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, του σπουδαιότερου ευρωπαϊκού οργανισμού για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, τη Δημοκρατία και το Κράτος Δικαίου, αποδεικνύει τη θέση της Ελλάδας στα ζητήματα αυτά ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης.
Κύριε υπουργέ, θα αποδοθούν ευθύνες για τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών; Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για απόπειρα συγκάλυψης με αφορμή τη στάση της πλειοψηφίας στην Εξεταστική Επιτροπή.
Συμπληρώθηκε ένας χρόνος από την οδυνηρή εκείνη νύχτα της τραγωδίας των Τεμπών, που μας συγκλόνισε όλους. Από τότε, όμως, κάθε νύχτα είναι οδυνηρή για όσους έχασαν τους δικούς τους ανθρώπους στη μοιραία αμαξοστοιχία. Από απόλυτο σεβασμό σε αυτούς τους ανθρώπους, σε αυτούς τους γονείς που έχασαν τα παιδιά τους, δεν θα μπω στον πειρασμό να απαντήσω στην αντιπολίτευση, ούτε θα ρίξω νερό στον μύλο της αντιπαράθεσης, την ώρα που η δικαιοσύνη αναζητά την αλήθεια. Μόνο σεβασμός. Σεβασμό στους νεκρούς, σεβασμός στους συγγενείς, σεβασμός στην ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη που είμαι βέβαιος ότι κάνει τη δουλειά της.
Οι πολίτες εκφράζουν, στις δημοσκοπήσεις, την δυσαρέσκεια τους έναντι της ακρίβειας. Είναι μόνο «εισαγόμενη η ακρίβεια»; Πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε παρεμβάσεις όπως, λ.χ. τη μείωση των έμμεσων φόρων;
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για κάθε ελληνικό νοικοκυριό είναι η επίμονη ακρίβεια και το εισαγόμενο κύμα πληθωρισμού που προκάλεσε αρχικά η ενεργειακή κρίση από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ο πόλεμος στην καρδιά της Ευρώπης προκάλεσε μια άνευ προηγουμένου εκτόξευση του κόστους παραγωγής, που μετακυλίεται σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα, σε ολόκληρο τον κόσμο. Προφανώς, η ακρίβεια δεν είναι ένα ελληνικό φαινόμενο, αλλά αφορά την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κοινότητα. Ο πληθωρισμός τροφίμων στην Ελλάδα, μάλιστα, βρίσκεται ακριβώς στον μέσο όσο της Ευρώπης σε βέθος διετίας. Το πρόβλημα της ακρίβειας, ωστόσο, ανεξάρτητα από την πηγή του, είναι υπαρκτό. Και είναι υποχρέωση της Κυβέρνησης να δώσει τη μάχη για τον περιορισμό της. Ήδη από την αρχή της κρίσης το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει λάβει μια σειρά από έκτακτα στοχευμένα μέτρα, όπως το καλάθι του νοικοκυριού και η μόνιμη μείωση τιμής, που έχουν συμβάλει στην αναχαίτιση της πληθωριστικής κρίσης. Παράλληλα, έχουμε εντατικοποιήσει τους ελέγχους από τη ΔΙΜΕΑ και έχουν επιβληθεί πάνω από 12 εκ. ευρώ πρόστιμα στις εταιρείες που παραβιάζουν τις αγορανομικές διατάξεις. Και συνεχίζουμε με πρόσθετα προσωρινά μέτρα, όπως το πλαφόν στο βρεφικό γάλα, τις παροχές των σουπερ μάρκετ και τις καθαρές τιμές από το χωράφι στο ράφι, που εφαρμόζονται ήδη από χθες.
Παράλληλα, όμως, εφαρμόζουμε μόνιμα μέτρα, όπως οι αυξήσεις στους 660.000 δημοσίους υπαλλήλους, οι αυξήσεις στους συνταξιούχους, το ξεπάγωμα των τριετιών, η διεύρυνση των φοροαπαλλαγών και η συνεχής αύξηση του κατώτατου μισθού. Αυτή είναι για εμάς η πιο ασφαλής, η πιο στέρεη πολιτική που ενισχύει ουσιαστικά την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή: η αύξηση των εισοδημάτων, που θα μείνουν ακόμα και όταν η κρίση υποχωρήσει.